SCI-ART LAB

Science, Art, Litt, Science based Art & Science Communication

Source: Boston Globe

In September of 2008, the British artist Damien Hirst sold a collection of his own artwork at Sotheby’s. The two-day sale, entitled “Beautiful Inside My Head Forever,” consisted entirely of Hirst’s own artwork, and netted a staggering $201 million, helping to make him one of the world’s wealthiest artists. (His net worth today is estimated at nearly $380 million.) How in the world did art -- especially contemporary art -- get so expensive?

In his new book, Art of the Deal, Noah Horowitz, an art historian and professor at the Sotheby’s Art Institute, argues that it’s all happened in the last fifty years -- and that the art market has become a complex, globalized, money-making machine for the well-connected. The story, as Horowitz tells it, starts in the 1950s, when museums, flush with post-war prosperity, began to grow in size and power. Museums bought up all the old art, pushing up prices -- and pushing collectors towards the contemporary art market, where prices soon began to rise, too. At the same time, the global economy became more integrated, and businesspeople got better at putting together complex, international deals of all kinds. That expertise inevitably spread into the art world.

The result, Horowitz argues, is an art market that’s no different from any other international market: It’s often characterized by behind-the-scenes wheeling and dealing, designed to maximize profit. Investors in New York, say, might see an opportunity in contemporary Chinese art. They form an investment consortium, which hires a buyer to find artwork in China. After the collection is put together, the investors work to get the artworks exhibited in art museums around the world. Then, Horowitz writes, “the body of work, now a museum-quality ‘collection,’” is sold in turn to another dealer or auction house, and eventually at auction to other art buyers. All the players work together to transform little-known artworks into valuable assets; even the museums are caught up in the process, though often unknowingly. All this is possible because the art market brings two contradictory elements together: on the one hand, huge sums of money; on the other, objects that have no intrinsic, easy to determine monetary value. (Sound familiar?)

What does the new economic climate mean for the art market? It’s hard to say, of course, but one thing is certain: as things are right now, Horowitz writes, the system is eroding the idea that art “is more than just an empty stepping stone to social, political, and economic enrichment.” The art market depends, ultimately, on trust, both in the idea of art and in the basically artistic motives of the world’s art institutions. The more art dealers resemble speculators, and museum galleries showrooms, the more than trust is undermined.

 

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Viernes 11 de Mayo de 2012

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Las Noticias del Mercado del Arte 10/05/2012

Estimada/o luciamesquitableasby@gmail.com:

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Arrimarse al sol que más calienta es un proverbio popular que suele definir bastante bien el comportamiento humano. Tal vez haya que interpretar en esa clave el incesante trajín de algunas galerías de unas ferias a otras (ahora no a Londres, ahora sí a Sao Paulo), buscando posiblemente salvar la temporada pero perdiendo en ello la vida. ¡Serénense amigas/os galeristas, diseñen una estrategia y aplíquenla,... y piensen si es, ciertamente, de su interés acudir hoy a una feria y dejar de hacerlo al año que viene!  Las noticias, las tiene más abajo. Saludos

www.arteinformado.com

España reduce su presencia en Pinta Londres a niveles de 2010

En su tercera edición en la ciudad de Londres, la feria de arte latinoamericano Pinta 2012, a celebrar entre los días 7 y 10 de junio, reduce el número de galerías españolas a 10, situándose en niveles de la primera edición de 2010 -15 fueron las asistentes el año pasado-, pese a aumentar el número de galerías de su sección principal, de 47 a 51.

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El grupo galerístico Henrique Faria y la feria SP protagonizan la semana expositiva latinoamericana

Tres exposiciones de tres artistas presentes en los catálogos del galerista Henrique Faria, quien gestiona actualmente tres espacios expositivos -Henrique Faría Fine Art (Nueva York), Faría+Fábregas (Caracas) y 11x7 Galería de Arte (Buenos Aires)-, se encuentran entre las exposiciones inauguradas en Latinoamérica.

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Convocados relevantes premios en España, México y Argentina

Injuve en España, Bancomer-MACG en México o el Salón Nacional de Pintura en Argentina son algunos de los premios convocados esta semana, de los que ARTEINFORMADO ha reunido hasta un total de 15 que suman cerca de 300.000 Euros en dotación.

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La III Trienal Poli/Gráfica se fundamenta en artistas de Puerto ico, Brasil y Estados Unidos

Desde hace unos días, la recién inaugurada III Trienal poli-gráfica de San Juan - América Latina y el Caribe en la capital de Puerto Rico, reune obras de 79 artistas, 36 de los cuales (más del 45%) son latinoamericanos, con especial protagonismo de Brasil, que por sí sólo aporta casi la mitad de ellos.

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24 nuevas incorporaciones y colaboraciones reunidas en 22 galerías ...  

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